Państwowa Agencja Atomistyki - paa.sam3.pl

logo.png 3a8f5645fcb715c68a64c799de5c01fd
orzel.png 43519be8520ddf4c4cfce1050775ba48
pl
en
top news port mstr
 
banner zmiana adresu.png 7e8eeafde4919d2f2d5c0a484e731ec1
Kontrola narażenia zawodowego
04-04-2016

Wykonywanie obowiązków zawodowych, związanych z pracą w obiektach jądrowych, obiektach postępowania z odpadami promieniotwórczymi, a także przy wykonywaniu innych działalności związanych ze stosowaniem źródeł promieniowania jonizującego powoduje narażenie radiacyjne pracowników zwane narażeniem zawodowym.

W Polsce obowiązują zasady kontroli narażenia zawodowego wynikające z wdrożenia wymagań - wydanej 13 maja 1996 r. - dyrektywy Rady Unii Europejskiej nr 96/29/Euratom w sprawie podstawowych norm bezpieczeństwa dotyczących ochrony zdrowia przed promieniowaniem jonizującym pracowników i ogółu ludności. Dyrektywa ta jest zgodna z zaleceniami Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) opublikowanymi w 1996 r. w dokumencie pt. Basic Safety Standards for Protection Against Ionising Radiation and for the Safety of Radiation Sources (Safety Series No 115, IAEA, 1996).

Zasady kontroli narażenia zawodowego pracowników, transponowane z dyrektywy do polskiego prawa, zawarte są w rozdz. 3 ustawy Prawo atomowe, poświęconym bezpieczeństwu jądrowemu i ochronie radiologicznej oraz ochronie zdrowia pracowników. Zgodnie z nimi odpowiedzialność za przestrzeganie wymagań w tym zakresie spoczywa przede wszystkim na kierowniku jednostki organizacyjnej, który odpowiada za narażenie zawodowe podległych mu pracowników.

Do kierownika jednostki organizacyjnej należy także ocena dawek podległych mu pracowników, która w przypadku pracowników zaliczonych do kategorii A, zgodnie z wymogiem art. 21 ustawy Prawo atomowe, musi być dokonana na podstawie pomiarów wykonanych przez akredytowane laboratoria radiometryczne.

Przepisy ustawy znowelizowanej w 2004 r. Prawo atomowe z dnia 29 listopada 2000 roku wprowadziły obowiązek objęcia indywidualną kontrolą jedynie pracowników kategorii A narażenia na promieniowanie jonizujące, tj. takich, którzy według oceny kierownika jednostki organizacyjnej mogą być narażeni na dawkę skuteczną (efektywną) przekraczającą 6 mSv w ciągu roku, lub na dawkę równoważną przekraczającą w ciągu roku 0,3 wartości odpowiednich dawek granicznych dla skóry, kończyn i soczewek oczu. Ocena dawek pracowników kategorii B, narażonych na dawki od 1 do 6 mSv w ciągu roku, prowadzona jest na podstawie pomiarów w środowisku pracy. Decyzją kierownika jednostki organizacyjnej pracownicy tej kategorii mogą, ale nie muszą być objęci kontrolą narażenia za pomocą dawkomierzy osobistych.

Do roku 2002 włącznie zestawienia roczne danych o narażeniu indywidualnym według grup zawodowych, branż i typów zakładów opierały się na danych pochodzących bezpośrednio z akredytowanych laboratoriów radiometrycznych i dotyczyły pracowników objętych kontrolą narażenia bez względu na kategorię A lub B.

Obecnie gromadzone w rejestrach pracowników zatrudnionych w warunkach narażenia dane dotyczą wyłącznie pracowników zakwalifikowanych przez ich kierowników do kategorii A i pochodzą bezpośrednio z jednostek organizacyjnych, których kierownicy przesyłają do centralnego rejestru dawek Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, karty zgłoszeniowe zatrudnianych przez siebie pracowników kategorii A, z oceną otrzymanych przez nich dawek skutecznych (efektywnych) i równoważnych w danym roku, wykonaną przez akredytowane laboratoria radiometryczne.

Lista akredytowanych laboratoriów radiometrycznych

Pdf
Drukuj
Powrót
Kontakt
1
2
3
4
5
buttonRAPORT2016transparent.png f1d07252cc31b2717239260f6c933d0e
buttonBJiOR.png de5a4ebe41944bd734b45096cfa5d5d2
buttonEPUAP.png 28769b3b7d70923ea573b35e360e992c
buttonNEWSLETTER.png 1ae31805cb457b8f2d85e99ebfafb932
buttonBIP2.png 191cd8115da40fe0b0de397a4ff387ae
buttonTwitter.png ecdfa8c0d0cbd01877079e1017e6af8d